Reflexions al voltant del fòrum de debat «Literatura i identitats: personals i col·lectives»

Dèlia Amorós i Pinos, Josep-Enric Escribano Hellín

Resum

Aquest article recull les aportacions abocades al voltant de la literatura com a eina per construir les identitats, personals (de gènere i/o sexual) i col·lectives (i/o nacionals) en el fòrum de debat del II Simposi d’Ensenyament de la Literatura i la Llengua. A partir de la proposta de diverses preguntes bastírem ponts de conversa referents a qüestions com ara la formació del professorat en qüestions de gènere, l'explicitació o no a l'aula les diverses formes de desig sexual, el trencament dels tòpics masculí/femení, el paper cabdal de l'etnopoètica com a eina per construir la identitat nacional o la delimitació i popularització dels símbols i mites col·lectius. El text inclou també propostes de textos per a treballar a l'aula els aspectes sobre els quals reflexionem.

Paraules clau

Gènere; Identitat; Nació; Sexualitat; Col·lectivitat; Construcció; Feminisme

Referències


AGUILAR, Consol (2008): «Lectura, género y feminismos», Lenguaje y textos, núm. 28, p. 113-128.

AGUILAR, Consol (2009): «¿Por qué es importante el genero en la pedagogia crítica?», Revista Interuniversitaria de Formación del Professorado, núm. 64, p. 121-138.

ARCHILÉS, Ferran (2013): Una singularitat amarga. Joan Fuster i el relat de la identitat valenciana, Catarroja, Afers.

BATALLER, Alexandre & Margalida COLL (2014): Literatura oral i educació: simbiosi i complicitats, Alacant, Grup d’Estudis Etnopoètics de la Societat Catalana de Llengua i Literatura.

BORJA, Joan (2005): Llegendes del sud, Picanya, Bullent.

BROTONS, Joan Antoni (1996): «Les arrels perdudes», en Doble espai. Certamen literari 1995-1996, Santa Pola, Ajuntament de Santa Pola, p. 81-92.

BUTLER, Judith (2001): El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad, Barcelona, Paidós.

COLL-PLANAS, Gerard & Maria VIDAL (2013): Dibuixant el gènere, Carcaixent, Edicions 96.

FINN GARNER, James (1995): Contes per a nens i nenes políticament correctes, Barcelona, Quaderns Crema.

FRANCÉS, Maria Àngels (2010): «La llengua sóc jo. Identitat nacional i de gènere en Montserrat Roig», Anuari de l’Agrupació Borrianenca de Cultura: revista de recerca humanística i científica, núm. 21, p. 47-62.

GÓMEZ LABRADO, Víctor (1998): La mestra, València, Ed. Tres i Quatre.

LIENAS, Gemma (2001): El diari lila de la Carlota, Barcelona, Empúries.

HINOJOSA, María José (2011): «Desarrollo de la identidad en lesbianas, gays, transexuales y bisexuales», Cuadernos de Pedagogía, núm. 414, p. 30-33.

HURTADO, Inma (2011): «Una propuesta transgressora», Cuadernos de Pedagogía, núm. 414, p. 62-64.

MARTÍNEZ, Francesc (2014): «Una identitat difusa, un poble ajustadís», Saó, núm. 391.

MUROS, Beatriz (2011): «El concepto de identidad en el mundo virtual: el yo online», Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, núm. 14 (2), p. 49–56.

PLATERO, Raquel (Lucas) (2007): «¡Maricón el último! Docentes que actuamos ante el acoso escolar», ICEV. Revista d’Estudios de la Violència, núm. 3.

RUIZ, Alvaro (2011): «Notas para una pedagogía no confrontativa», Cuadernos de Pedagogía, núm. 414, p. 58-61.

SANCHIS, Rosa (2012): Karícies.com, Carcaixent, Edicions 96.

SANCHIS, Vicent (2006): Vespres de foc, València, Tabarca Llibres.

SONDHEIM, Stephen & James LAPINE (2008): Boscos endins, Barcelona, Edicions 62.

TOBAR, Pau (2013): El pas dels Maulets, Picanya, Bullent.

TROIDEN, R.R. (1989): Gay and lesbian identity: A sociological analysis, Nova York, General Hall.




DOI: https://doi.org/10.14198/ITACA2015.6.02