Poètica del desig en l’obra de Vicent Andrés Estellés: comparativa amb Ausiàs March
DOI:
https://doi.org/10.14198/itaca.26511Paraules clau:
Vicent Andrés Estellés, Ausiàs March, Literatura occidental, Literatura catalana contemporània, literatura catalana medieval, poesia, anàlisi literària, desig, western literature, Contemporary Catalan literature, Medieval Catalan literature, Poetry, Literary analysis, DesireResum
El vincle entre les obres d’Ausiàs March i de Vicent Andrés Estellés és una de les constants que ha caracteritzat la poètica i l’estudi sobretot del darrer, perquè permet entendre les particularitats de la creació literària estellesiana. En primer lloc, l’article analitza la presència de March en els textos d’Estellés des del context històric i de les dades textuals, alhora que revisa la diversitat d’investigacions que han tractat aquesta relació entre dos referents de la poesia catalana d’èpoques diverses. En segon lloc, des d’una perspectiva comparada, es presenta com apareix el desig en les respectives obres i autors, però sobretot en l’obra d’Estellés. El desig en l’obra d’Ausiàs March es vincula a una pugna entre l’amor eròtic, carnal, i l’amor espiritual, d’elevació vers una puresa intel·lectual, pròpia del neoplatonisme que havia modificat els paràmetres del desig inicial —mutu, recíproc— de l’amor cortés medieval. En principi, en el cas d’Estellés, el desig s’associa a la impossibilitat, a l’ambigüitat i, fins i tot, a una força violenta, com s’exemplifica tot revisant alguns poemes representatius de la seua obra, com ara Llibre de meravelles, estretament vinculat a Ausiàs March i a altres referents medievals. Hi ha elements contemporanis en la seua poesia com el cinema, el context de repressió social i sexual, la consciència de les dificultats del llenguatge per a l’expressió poètica o la relació amb els espais comuns de la ciutat de València, que constitueixen ara el marc en què es desenvolupa la poesia d’Estellés. Gilles Deleuze o Marta Segarra han analitzat de manera especial com el desig esdevé un motor de la literatura, investigacions que fem servir a l’article com a referents teòrics. Arran del treball, es mostra, per tant, un jo poètic estellesià en crisi, en tensió pel desig de l’alteritat propi del subjecte contemporani. Així mateix, es conclou que la relació de March amb Estellés es dona també arran l’espai compartit, que forma part del rizoma de desig que constitueix la poesia estellesiana sobre la matèria eroticoamorosa: un objecte concret que constitueix un tot que es desitja més enllà del propi objecte fins i tot. Aquest itinerari de desig esdevé també nacional, tal com prendrà cos en l’obra marcada per la voluntat de canvi col·lectiu que és Mural del País Valencià.
Referències
Andrés Estellés, Vicent. (1972). Obra completa 1. Recomane tenebres. Eliseu Climent, editor.
Andrés Estellés, Vicent. (1996). Mural del País Valencià. Edicions Tres i Quatre.
Andrés Estellés, Vicent. (2012). L'inventari clement de Gandia. Edicions 96.
Andrés Estellés, Vicent. (2014). Obra completa revisada I. Edicions Tres i Quatre.
Andrés Estellés, Vicent. (2015). Obra completa revisada II. Edicions Tres i Quatre.
Andrés Estellés, Vicent. (2017). Obra completa revisada IV. Edicions Tres i Quatre.
Aparicio, Mariola. (2013). Vicent Andrés Estellés i els clàssics catalans. En V. Salvador & M. Pérez Saldanya (Eds.), L'obra literària de Vicent Andrés Estellés. Gèneres, tradicions poètiques i estil (pp. 93-122). Acadèmia Valenciana de la Llengua.
Archer, Robert. (1997). Ausiàs March i les dones. En Alemany, R. (Ed.), Ausiàs March: textos i contextos (pp. 13-30). Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana. Publicacions de l'Abadia de Montserrat.
Ballart, Pere. (2013). Vicent Andrés Estellés i els poetes catalans contemporanis. En V. Salvador i M. Pérez Saldanya (Eds.), L'obra literària de Vicent Andrés Estellés. Gèneres, tradicions poètiques i estil (pp. 45-92). Acadèmia Valenciana de la Llengua.
Barthes, Roland. (2023) [1973]. El plaer del text. Àtic dels llibres.
Carbó, Ferran. (2018). Els versos dels calaixos. Sobre Llibre de meravelles de Vicent Andrés Estellés. Publicacions de la Universitat de València.
Carbó, Ferran. (2013). Isabel Andrés Lorente en la poesia de Vicent Andrés Estellés durant 1956 i 1957. Caplletra, 55, 1-15.
Carbó, Ferran. (2004). Els inicis de Vicent Andrés Estellés i la poesia dels anys cinquanta. En F. Carbó, E. Balaguer i Ll. Meseguer (Eds.), Vicent Andrés Estellés (pp. 9-48). Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana.
Catelli, Nora. (2007). ¿Es representable el deseo? En M. Segarra (Ed.). Políticas del deseo. Literatura y cine (pp. 63-70). Icaria.
Deleuze, Gilles, Guattari, Félix. (1985). El Anti Edipo. Capitalismo y esquizofrenia. Paidós.
Font, Marta. (2012). Poètiques del desig. Alteritat i escriptura a l'obra de Gabriel Ferrater, Maria-Mercè Marçal i Enric Casasses. Universitat de Barcelona. TDX. Tesis Doctorals en Xarxa. http://hdl.handle.net/10803/108284
Fuster, Joan. (1959). Centenario de Ausias March. Destino, 1157. 10-10- 1959.
Fuster, Joan. (1960). Panorama literari Valencià. Cap d'any Raixa 1960 (pp. 37-38), Moll.
Fuster, Joan. (1972). Nota provisional i improvisada sobre la poesia de Vicent Andrés Estellés, en Vicent Andrés Estellés, Obra completa 1. Recomane tenebres (pp. 17-36). Eliseu Climent, editor.
Garcia-Duran, Xavier. (2012) René Girard: una aproximació. Des de «Mensonge romantique et vérité romanesque» a «Achever Auschwitz», Comprendre. Revista Catalana de Filosofia, 14, 2, 71-84.
Genette, Gerard. (1982), Seuils, Seuil.
Girard, René. (2008). El desig mimètic dins del soterrani, Comprendre. Revista Catalana de Filosofia, 10, 5-22.
Jiménez, Jesús. (2022, juny-juliol, 29-2). L'estructura rítmica d'Ausiàs March i Vicent Andrés Estellés: una aproximació quantitativa basada en principis mètrics universals [Comunicació]. XIX Col·loqui Internacional de Llengua i Literatura Catalanes. Universitat de Vic. https://stel.ub.edu/gevad/ca/congressos/lestructura-ritmica-dausias-march-i-vicent-andres-estelles-una-aproximacio-quantitativa
Keown, Dominic. (2000). Polifonia de la subversió. La veu col·lectiva de Vicent Andrés Estellés. Tàndem Edicions.
Mansanet, Víctor. (2003). Vicent Andrés Estellés. Obra periodística. Denes.
March, Ausiàs. (2000). Ausiàs March. Poesies. (P. Bohigas, Ed.). Barcino.
Martos, Josep-Lluís. (1997). Els fonaments arquitectònics del discurs poètic d'Ausiàs March. En Alemany, R. (Ed.), Ausiàs March: textos i contextos (pp. 265-280). Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana. Publicacions de l'Abadia de Montserrat.
Mira-Navarro, Irene. (2021). La poètica dels espais en Vicent Andrés Estellés. Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana, Publicacions de l'Abadia de Montserrat.
Monferrer-Palmer, Aina. (2015). L'univers conceptual de Vicent Andrés Estellés comparat amb el d'Ausiàs March: estudi semiautomàtic. eHumanista/IVITRA, 8, 627-638.
Nadal, Cèlia. (2020). El pensament sincrònic en l'obra d'Ausiàs March. En Anna Alberni Jordà, Lola Badia Pàmies, Raffaele Pinto (Eds.), El pensament d'Ausiàs March (pp. 53-75). Reial Acadèmia de Bones Lletres.
Pérez Montaner, Jaume. (1996). El Cant general dels pobles valencians. En Vicent Andrés Estellés, Mural del País Valencià (pp. IX-XLV). Edicions Tres i Quatre.
Piquer, Adolf. (2010). L'altra cultura estellesiana. Connexions europees i nord-americanes. En Adolf Piquer i Daniel P. Grau (Eds.), Opera estellesiana. Per a una edició crítica de Vicent Andrés Estellés (pp. 45-56). Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana.
Roger, Alain. (2000). Breu tractat del paisatge. La Campana.
Segarra, Marta. (2013). Escriure el desig. De La Celestina a Maria-Mercè Marçal. Editorial Afers.
Descàrregues
Estadístiques
Publicades
Com citar
Número
Secció
Llicència
Drets d'autor (c) 2024 Jordi Oviedo Seguer
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0.