Procés d'avaluació d'experts

Ítaca sotmet tots els articles rebuts a un procés d'avaluació d'experts amb la intenció d'aconseguir el major nivell de qualitat possible en els treballs publicats. Les ressenyes de llibres no se sotmeten al procediment d'avaluació d'experts, però sí que han de superar la revisió prèvia.

1 Revisió prèvia

Quan es fa un enviament a la revista, l'autor rep un correu automàtic per a confirmar-li la recepció de l'original. A continuació, s'assigna a l'enviament un editor o editora, que farà una revisió prèvia de l'original per a comprovar:

  1. Que el contingut s'adequa als objectius de la revista i, en el seu cas, a la temàtica concreta d'un número monogràfic proposat a través d'una crida (call for papers) publicitat en l'apartat d'avisos.
  2. Que segueix els requisits establits en les directrius per l'autor.
  3. Que compleix les polítiques ètiques de publicació i la política antiplagi.
  4. Que hi ha un mínim de qualitat científica.

Per a la revisió prèvia, l'editor o editora podrà comptar amb la col·laboració d'algun membre del Consell de Redacció.

Si el treball no supera la revisió prèvia, es demanarà als autors que en el termini de 10 dies realitzen les modificacions necessàries.

De la mateixa forma, un treball podrà ser rebutjat comunicant a l'autor o autora les raons que el justifiquen.

2 Avaluació d'experts

Després de la revisió prèvia, els articles són sotmesos a l'avaluació de dos especialistes externs a través del procés d'avaluació denominat “dobles parelles cegues” (double blind peer review). Els revisors són triats pel Consell de Redacció tenint en compte el seu camp d'especialització. La revista publicarà anualment la llista de revisors que han intervingut en el procés editorial.

En primer lloc, se sol·licita a dos revisors l'avaluació d'una versió anonimitzada de l'article. Aquests disposaran d'un termini de quatre setmanes per a fer la tasca. En finalitzar, informaran mitjançant l'emplenament en la web d'un formulari (PDF) posat a la seua disposició per la revista, i que es fa públic com a evidència de transparència editorial i perquè els autors coneguen els aspectes de l'avaluació al fet que seran sotmesos els seus manuscrits. Es valora tant la novetat dels resultats com el rigor metodològic en la investigació i l'anàlisi.

En casos d'informes discordants, o de si es considera oportú, es podrà demanar la participació d'un tercer revisor o revisora.

El Consell de Redacció, considerant els informes emesos pels avaluadors, prendrà una de les següents decisions:

  1. Acceptar l'enviament.
  2. Publicable amb modificacions (necessita canvis menors).
  3. Reavaluable (requereix canvis majors i fer una altra ronda d'avaluació).
  4. No publicable.

Si s'accepta l'enviament, se li comunicarà a l'autor o autora i es procedirà a la seua publicació sense requerir canvis en el número corresponent d'acord amb la periodicitat de publicació de la revista.

En el cas de ser publicable amb modificacions, l'article necessitarà canvis menors per a acceptar la seua publicació. Es demanarà als autors que en el termini de quinze dies realitzen els canvis proposats, adjuntant-los una còpia dels informes d'avaluació. Una vegada rebut l'article modificat, l'editor o editora comprovarà la correcta realització dels canvis sol·licitats.

Si l'article és classificat com reavaluable, l'article requerirà de canvis majors (reescriptura, reestructuració, canvi d'enfocament, etc.). Aquesta circumstància es comunicarà als autors perquè en el termini de trenta dies facen el treball necessari i s'adjuntarà una còpia dels informes d'avaluació. Una vegada rebuda la versió modificada, es realitzarà una nova ronda d'avaluació amb dos revisors externs i el Consell de Redacció decidirà.

Si es considera l'article no publicable, es comunicarà la decisió a l'autor o autora amb les raons que la motiven.

En qualsevol cas, la decisió sobre la publicació d'un original serà comunicada als autors en un termini màxim de quatre mesos des de la recepció del manuscrit per la revista.

3 Correcció de proves

S'enviarà a l'autor o autora una còpia del seu article en format PDF perquè comprove si és necessari introduir alguna modificació, corregir errates, metadades, etc., sempre que no altere el contingut avaluat. Els autors disposaran de tres dies per a comunicar les seues observacions. Si en aquest termini no es rep resposta, s'entendrà que l'article és correcte i pot publicar-se. No es podran realitzar canvis després de la seua publicació en la revista.

4 Participació en l'avaluació

Les persones interessades a avaluar treballs d'aquesta o altres revistes del portal de la Universitat d'Alacant, poden indicar-lo des del seu propi compte d'usuari (Editar perfil>Tasques). Si no tenen un compte hauran de registrar-se en la revista. També podran sol·licitar per correu electrònic a la persona de contacte principal de la revista un certificat de la seua participació com a revisor o revisora.

Els revisors seguiran les polítiques ètiques de publicació, mantindran la confidencialitat del manuscrit i la revisió, i la seua col·laboració no donarà dret a rebre compensacions econòmiques.