Organitzar la Nit Estellés des de l’aula: una aplicació didàctica
DOI:
https://doi.org/10.14198/itaca.29262Paraules clau:
didàctica de la literatura catalana, enfocament comunicatiu per tasques, competència literària, situació d'aprenentatge, Vicent Andrés Estellés, Nit EstellésResum
Aquest article presenta una situació d’aprenentatge basada en l’organització d’una Nit Estellés per a l’ESO. L’objectiu és integrar l’ensenyament de la llengua i la literatura catalanes en un context significatiu, tot fomentant la competència comunicativa i literària de l’alumnat. A través d’aquest projecte, els estudiants es converteixen en agents actius del seu aprenentatge, donant forma a una experiència col·lectiva que vincula l’aula amb la comunitat. La metodologia emprada s’insereix dins l’enfocament comunicatiu per tasques, que prioritza l’aprenentatge basat en la realització de tasques autèntiques amb una finalitat comunicativa i social. El procés inclou activitats d’expressió escrita (redacció de correus electrònics, anuncis i comunicats), comprensió oral i lectora (visionat de vídeos, selecció i anàlisi de poemes) i expressió oral (recital poètic i elaboració de cartells multimodals). Aquest conjunt de tasques permet desenvolupar totes les competències del currículum de llengua i literatura. Els resultats obtinguts evidencien una millora en la implicació i autonomia de l’alumnat, així com un interès creixent per la figura d’Estellés i la seua poesia. Les conclusions subratllen la flexibilitat i adaptabilitat d’aquesta situació d’aprenentatge, que pot ser implementada en diferents nivells educatius i ajustada segons les condicions de cada centre. Així mateix, es posa en relleu el potencial d’aquest tipus d’iniciatives per resignificar els espais públics a través de la literatura. Per tant, l’organització d’una Nit Estellés des de l’aula esdevé un marc idoni per a l’educació literària, i promou una experiència d’aprenentatge vivencial, col·laborativa i arrelada a la cultura pròpia.
Referències
Alabajos, Pau. (2024). Vicent Andrés Estellés. La veu d'un poble. Sembra llibres.
Andrés Estellés, Vicent. (2008). Antologia poètica. Bromera.
Andrés Estellés, Vicent. (2015). Antologia poètica de Vicent Andrés Estellés. Tres i Quatre.
À Punt Mèdia. (2022). Homenatges - Vicent Andrés Estellés (Burjassot, 1924 - València 1993). Accés: https://www.apuntmedia.es/programes/homenatges/vicent-andres-estelles-burjassot-1924-valencia-1993_134_1298172.html
Campos González, Àngels et al. (2024). Llengua i Literatura 2 ESO. Santillana.
Capilla, Juli. (2008). Introducció. Dins Andrés Estellés, Vicent (Autor), Antologia poètica. Bromera, 5-68.
Carbó, Ferran i Jordi Oviedo. (2024). Primera lliçó sobre Vicent Andrés Estellés. Publicacions de l'Abadia de Montserrat.
Colomer, Teresa. (1991). De la enseñanza de la literatura a la educación literaria. CL&E, 9, 18-31. https://doi.org/10.1080/02147033.1991.10820954
Colomer, Teresa. (1996). La didáctica de la literatura: temas y líneas de investigación e innovación. Dins Lomas, Carlos (Coord.), La educación lingüística y literaria en la enseñanza secundaria. ICE de la Universitat de Barcelona/Horsori, 123-142.
Decret 107/2022, de 5 d'agost, del Consell, pel qual s'estableix l'ordenació i el currículum d'Educació Secundària Obligatòria. Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, núm. 9403, d'11 d'agost de 2022.
Gómez Martín, Fernando. (2002). Didáctica de la poesia en la educación secundaria. Ministerio de Educación.
Jean, Georges. (1996). La poesía en la escuela. Hacia una escuela de la poesía. De la Torre.
Littlewood, William. (1981). Communicative Language Teaching: An Introduction. Cambridge University Press.
Limorti i Payà, Paül. (2013). Vicent Andrés Estellés en els llibres de text de l'assignatura de valencià (1974-2012). Dins Salvador i Liern, Vicent i Manuel Pérez Saldanya (Coords.), L'obra literària de Vicent Andrés Estellés: Gèneres, tradicions poètiques i estil. Acadèmia Valenciana de la Llengua, 557-573.
Mira-Navarro, Irene. (2021). La poètica dels espais en Vicent Andrés Estellés. Publicacions de l'Abadia de Montserrat.
Monferrer Palmer, Aina. (2019). Vicent Andrés Estellés i la literatura a l'aula. Anàlisi d'estil i propostes didàctiques. Institució Alfons el Magnànim.
Muñoz-Basols, Javier et al. (2017). Introducción a la lingüística hispánica actual: teoría y pràctica. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203096758
Nunan, David. (1996). El diseño de tareas para la clase comunicativa. Cambridge University Press.
Pérez-Montaner, Jaume i Vicent Salvador. (2015). Introducció. Dins Andrés Estellés, Vicent (Autor), Antologia poètica de Vicent Andrés Estellés. Tres i Quatre, 9-16.
Piquer, Adolf. (2024). Pròleg. Un diàleg de poetes. Dins Salvador, Vicent i Adolf Piquer (Eds.), Estellés, tal com raja. Onada edicions, 9-12.
Richards, Jack C. i Theodore S. Rodgers. (2003). Enfoques y métodos en la enseñanza de idiomas. Cambridge University Press.
Salvador i Liern, Vicent. (2013). La paraula poètica estellesiana. Dins Salvador i Liern, Vicent i Manuel Pérez Saldanya (Coords.), L'obra literària de Vicent Andrés Estellés: Gèneres, tradicions poètiques i estil. Acadèmia Valenciana de la Llengua, 15-44.
Vellón, Javier. (1999). La historia de la literatura como proyecto didáctico: el discurso cultural en la práctica formativa. Cultura y Educación, 14/15, 91-104. https://doi.org/10.1174/113564002320516803
Zayas, Felipe. (2011). La educación literaria. Cuatro secuencias didácticas. Octaedro.
Descàrregues
Estadístiques
Publicades
Com citar
Número
Secció
Llicència
Drets d'autor (c) 2025 Diana Nastasescu, Cristian V. Picó Herraiz

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0.


