Diversitat d’espais d’aprenentatge en rutes historicoartístiques i literàries per a l’alumnat d’Infantil i Primària a càrrec dels estudiants dels graus de Mestre

Autors/ores

  • Francesc Rodrigo i Segura Universitat de València, Espanya
  • Jeroni Méndez Cabrera Universitat de València, Espanya
  • Elvira Asensi Silvestre Universitat de València, Espanya https://orcid.org/0000-0002-0934-6337

DOI:

https://doi.org/10.14198/ITACA2016.7.05

Paraules clau:

Educació literària, Geografia literària, Rutes literàries, Mapa comunitari, Itineraris didàctics, Espais d’aprenentatge, TILC

Resum

El projecte consisteix en la realització d’una ruta literària i historicoartística per la ciutat de València per a escolars per part dels estudiants dels graus de Mestre d’Educació Infantil i d’Educació Primària de Florida Universitària. En aquesta programació s’integren els objectius, els continguts i les competències específiques de Didàctica de les Ciències Socials i de Planificació de la Llengua i la Literatura. L’experiència s’ha realitzat en el curs 2014-2015 i hi han participat cinc grups de 4t curs. Des del paradigma de l’educació literària es considera que les rutes literàries són un recurs transversal d’un gran valor, ja que contemplen la interacció entre els espais urbans i el fet literari. Des de la Didàctica de les Ciències Socials s’aposta per traspassar els murs de l’escola i apropar-se a l’entorn urbà amb la finalitat de plantejar propostes problematitzades de «ciutat viscuda ». L’espai urbà es presenta com una experiència didàctica col·lectiva, en un entorn interdisciplinari d’aprenentatge. En el projecte s’aborden aspectes metodològics com l’enfocament globalitzador de les àrees curriculars en Educació Infantil, o el tractament integrat de llengua i contingut en Educació Primària; per poder programar aprenentatges no lingüístics (ciències socials) tot utilitzant el valencià com a llengua vehicular.

Finançament

Aquesta comunicació s’emmarca dins del projecte I+D «Imágenes literarias de la diversidad: ciudadanía e identidad a través de la educación literaria y lectora», finançat per la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana (GV, 2015/050).

Referències

ÁVILA, R. M. (2003): «La función de los itinerarios en la enseñanza y el aprendizaje del patrimonio histórico-artístico», Íber, núm. 36.

BALLESTER, J. (1999 [2007]): L’educació literària, València, Universitat de València.

BATALLER, A. (2010): Quan l’activitat docent es trasllada fora de l’aula: rutes i viatges lingüístics i literaris, CiDd. II Congrés Internacional de Didàctiques, Girona, Universitat de Girona.

BATALLER, A. & H. GASSÓ (coord.) (2014): Uns amors, uns carrers. Cap a una didàctica de les geografies literàries, València, Publicacions de la Universitat de València.

BORDONS, G. (2011): «La formació literària en l’aprenentatge de la llengua», en La mirada experta: ensenyar i aprendre llengües, Barcelona, CIREL-Generalitat de Catalunya, p. 65-75.

CASSANY, D., M. LUNA & G. SANZ (1993 [1998]): Ensenyar llengua, Barcelona, Graó.

CHUMILLAS, J. & R. GIRAMÉ (coord.) (2014): Per vells carrers de poble. Territori, marca, educació i patrimoni, Vic, Universitat de Vic.

COLOMER, T. (1991): «De la enseñanza de la literatura a la educación literaria», Comunicación, Lenguaje y Educación, núm. 9, p. 21-31.

COLOMER, T. (2009): «La educación literaria», en I. MIRET & C. ARMENDANO (coord.), Lectura y bibliotecas escolares, Madrid, Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura, p. 73-82.

CORREIG, M. (2006): «L’educació literària a l’Educació Infantil». Articles. Revista de didàctica de la llengua i de la literatura, núm. 40, p. 66-75.

CUESTA, R. (2007): Los deberes de la memoria en la educación, Barcelona, Octaedro.

ESTRELA, M. & J. MARTÍNEZ (2012): Pasos que (nos) construyen: Nuevas formas de documentar la ciudad a través de la deriva, Antioquía, Instituto Universitario de Educación Física Universidad de Antioquía.

MARTÍNEZ, J. (2010): «La ciudad en el currículum y el currículum de la ciudad», en J. GIMENO (coord.), El currículum y el sentido de la educación, Madrid, Morata.

PARRA, D. & J. R. SEGARRA (2011): «Cultura y pertenencia: el tratamiento didáctico de contenidos histórico-culturales en las aulas valencianas de Educación Infantil y Primaria», Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, núm. 25, p. 65-83.

REYZÁBAL, V. & P. TENORIO (1992 [2004]): El aprendizaje significativo de la literatura, Madrid, La Muralla.

SOLDEVILA, L. (2014): «Del lloc literari a la ruta literària: un branding en eclosió», en A. BATALLER & H. GASSÓ (coord.), Uns amors, uns carrers. Cap a una didàctica de les geografies literàries, València, Publicacions de la Universitat de València, p. 164-174.

VILARRASA, A. (2003): «Salir del aula. Reapropiarse del contexto», Revista Íber, núm. 36.

Descàrregues

Estadístiques

Estadístiques en RUA

Publicades

15-12-2016

Com citar

Rodrigo i Segura, F., Méndez Cabrera, J., & Asensi Silvestre, E. (2016). Diversitat d’espais d’aprenentatge en rutes historicoartístiques i literàries per a l’alumnat d’Infantil i Primària a càrrec dels estudiants dels graus de Mestre. Ítaca. Revista De Filologia, (7), 49–61. https://doi.org/10.14198/ITACA2016.7.05

Número

Secció

Dossier monogràfic 2024